Fællesskab hyldet på Kopenhagen Furs generalforsamling 2019

En ny pris, Top-Prisen, der hylder fælleskabet blev for første gang uddelt på Dansk Pelsdyravlerforening/Kopenhagen Furs generalforsamling. Prisens første modtager, minkavler Peter Hindbo, fik 25.000 kr. og en pelspære – et symbol for det frugtbare udbytte af fællesskab. Prisen blev uddelt i samarbejde med Topdanmark, som også sponserede den kontante hædersbevisning.

- Fundamentet for dansk pelsdyravl er fællesskabet. Fællesskab er nemmest, når det går godt og meget sværere, når det går knap så godt. Vi har været igennem nogle vanskelige år, og vi har fået trykprøvet sammenholdet i vores erhverv. Det holdt til testen. I dag skal vi for første gang overrække Top-Prisen, som uddeles til en person eller en organisation, som har gjort noget særligt indenfor pelsdyrerhvervet. Men fællesskabet er også afhængigt af stærke personer, der løfter på alles vegne. Sådan en person skal vi hylde i dag, sagde Lars Eilersen, formand for prisuddelingskomitéen.

Partnersalgsdirektør i Topdanmark, Hella Harboe, deltog i overrækkelsen.

- Topdanmark har igennem årene været glad for samarbejdet med de danske pelsdyravlere, og vi sætter stor pris på alt det, som pelsdyravlerne bidrager med til dansk landbrug og det danske samfund. Branchen har udviklet sig markant, og udviklingen skyldes blandt andet den fællesskabsånd, der altid har eksisteret i erhvervet. Det vil vi være med til at markere med Top-Prisen. Der var indstillet mange, rigtig gode kandidater til Top-Prisen. Det var ikke et nemt valg, sagde Hella Harboe.

Derefter læste hun motivationen for tildeling af Top-Prisen 2019 til Peter Hindbo:

”Modtageren har været en virkelig stærk samlende kraft i form af sit stærke formandskab i lokalforeningen. Han er meget imødekommende og bidrager altid med godt humør, masser af gode ideer og initiativer. Han er en fantastisk ambassadør for branchen og er god til at invitere offentligheden ind. Han har virkelig udbredt viden og erfaring fra branchen til den brede befolkning. Hans sympatiske tilgang, kombineret med professionalisme, har uden tvivl haft en stor positiv indvirkning på mange menneskers forhold til branchen. Han har været foregangsmand, projektleder, tovholder og initiativtager til utrolig mange gode tiltag, som har været i branchens interesse, fordi de har været af åben og vidensdelende karakter. Hans engagement, professionalisme, positive indstilling og kommunikative talent fortjener hyldest.”

Peter Hindbo blev hyldet med stående klapsalver.

Fra venstre: Peter Hindbo, Hella Harboe og Lars Eilertsen

Fakta om Top-Prisen

Prisen kan tildeles en person eller organisation, som i det seneste år – eller over en årrække – i andelstankens ånd, og med stort og uegennyttigt engagement har ydet en ekstraordinær indsats til gavn for dansk pelsdyravl.

Prisen uddeles i samarbejde med Top-Danmark, som har doneret de 25.000 kr., som modtageren får. Pelspæren er lavet af Kopenhagen Fur Studio, og den symboliserer frugten af det arbejde, som modtageren har gjort for fællesskabet.